Wdrożenie Google Analytics

Każda szanująca się strona internetowa powinna mieć zainstalowany jakiś system statystyk. Najpopularniejszy jest Google Analytics – narzędzie od Google, darmowe, proste w implementacji i co najważniejsze, bardzo rozbudowane.

Na czym polega wdrożenie Google Analytics?

Na założeniu konta oraz na podpięciu kodu. Do poprawnego wdrożenia warto jednak się przygotować, ponieważ samo wklejenie kodu na stronę www to nie wszystko. Żeby Google Analytics nam się przydał do czegoś więcej niż podglądanie ile osób weszło na naszą stronę warto przemyśleć, co chcemy na tej stronie mierzyć. Zatem do przemyślenia zdarzenia, cele i zasadność (lub brak) wdrożenia modułu Ecommerce (który dla sklepów internetowych jest podstawą). Ale nie o tym miał być ten wpis.

Wdrożyć Google Analytics można na dwa sposoby – albo bezpośrednio w kodzie strony internetowej, albo poprzez Google Tag Manager. W obu przypadkach krok 1 to założenie konta Google Analytics na stronie analytics.google.com

Krok 2 to implementacja (wklejenie) na każdej podstronie serwisu, w sekcji <head></head> wygenerowanego kodu. Kod znajdziesz w Administracja -> Informacje o śledzeniu -> Kod śledzenia.

Można go wkleić bezpośrednio w kod strony internetowej (wersja 1) lub poprzez GTM (wersja 2).

Jeśli chcesz zrobić to przez Google Tag Manager, na stronie musisz mieć wklejony kod kontenera GTM (instrukcja tutaj: Jak podpiąć kod GTM). Następnie skopiuj (lub miej pod ręką) identyfikator śledzenia (ID twojego Analyticsa). Dalsza część wdrożenia ma miejsce w GTM.

Wdrożenie Google Analytics przez GTM

Wdrożenia GA w GTM to dwa kroki:

  1. Dodanie i uzupełnienie (o ID kodu śledzenia) zmiennej Ustawień Google Analytics
    • wejdź w kategorię „Zmienne”
    • w sekcji Zmienne zdefiniowane przez użytkownika kliknij „Nowa”
    • kliknij w konfigurację zmiennej i wybierz „Ustawienia Google Analytics”
    • wklej wcześniej skopiowany identyfikator śledzenia
    • zapisz
    • nadaj nazwę zmiennej, np „ID Analytics”
    • zapisz
  1. Dodanie tagu Google Analytics – Universal Analytics i reguły All pages (która jest gotową, istniejącą regułą)wejdź w kategorię „Tagi”
    • kliknij „Nowy”
    • nadaj nazwę tagowi, np „Google Analytics”
    • kliknij w konfigurację tagu
    • wybierz „Google Analytics – Universal Analytics” (inne typy Google Analytics dotyczą innego rodzaju wdrożenia lub starego kodu)
    • jako Typ śledzenia pozostaw Wyświetlenie strony
    • w Ustawienia Google Analytics wybierz zmienną przygotowaną w poprzednim kroku – {{ID Analytics}}
    • następnie przejdź do sekcji Reguły i wybierz All Pages (reguła ma powodować uruchomienie tagu na wszystkich stronach)
    • zapisz

Następnie przetestuj (w GTM kliknij Podgląd, przejdź na stronę, odśwież ją i zobacz czy tag Google Analytisc został odpalony) i opublikuj. Lub w odwrotnej kolejności. Po opublikowaniu Google Analytics będzie działał na Twojej stronie:

Dalszy ciąg wdrażania Google Analytics to dodanie tagów zdarzeń. Co możesz mierzyć na stronie? Kilka przykładów znajdziesz we wpisie Co powinno znaleźć się w Twoim GTM?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *