Google Analytics – czym różnią się zdarzenia od celów?

Dla osób zaczynających pracę w Google Analytics niemałym problemem jest zrozumienie różnicy między zdarzeniami (eventami) a celami. Po pierwsze, to nie jest to samo, ale jest mocno powiązane.

Zacznijmy od definicji:

Zdarzenia to interakcje użytkowników z treścią

(https://support.google.com/analytics/answer/1033068?hl=pl)

Zdarzeniem może być wysłanie formularza, kliknięcie przycisku, pobranie pliku itp.

Cel to ukończone działanie (inaczej konwersja), które przyczynia się do sukcesu Twojej firmy.

(https://support.google.com/analytics/answer/1012040?hl=pl)

Celem może być wysłanie formularza, kliknięcie przycisku, pobranie pliku itp.

Gdzie więc tkwi różnica?

Omówię to na przykładzie pobrania pliku. Załóżmy że prowadzisz stronę z tekstami piosenek i każdy tekst można pobrać jako plik pdf. Użytkownik może w ciągu jednej sesji (odwiedzin Twojej strony) pobrać kilka plików. Wykona tym samym kilka zdarzeń. Pobierając plik realizuje też cel. Nie ważne, czy pobrał jeden plik czy pięć, cel został zrealizowany. Użytkownik realizuje cel lub tego nie robi.

W przypadku zdarzeń ważna jest ilość (ile plików pobrał), w przypadku celów ważne jest czy cel został zrealizowany (czy pobrano co najmniej jeden plik czy nie).

Co ważne – cel można zrealizować raz a zdarzeń można wysłać wiele.

Zdarzenia są ściśle powiązane z celami, ponieważ na podstawie zdarzeń tworzone są cele.

Czy każde zdarzenie musi być celem?

To, czy chcemy aby jakieś zdarzenie było celem zależy od nas. Nie każde mierzone przez nas zdarzenie musimy przekształcać na cel.

Kolejny przykład – na swojej stronie z tekstami piosenek sprzedajesz również śpiewniki. Chcesz mierzyć dwie rzeczy – czy użytkownik kupił śpiewnik oraz czy pobrał plik (lub kilka plików).

Na początku definiujesz co chcesz mierzyć i na tej podstawie tworzysz zdarzenia – pobranie pliku oraz zakup produktu.

Główny cel Twojej strony to sprzedaż, a pobieranie plików mierzysz z ciekawości (np. chcesz wiedzieć która piosenka jest najczęściej pobierana).

Zatem, na podstawie zdarzenia (’zakup’), które realizuje użytkownik tworzysz cel. Ten cel pozwala Ci analizować ruch na stronie pod kątem sprzedaży. Ze zdarzeń 'pobranie pliku’ nie tworzysz celu, bo chcesz analizować pobrania ilościowo, a nie pod kątem tego, czy użytkownik pobrał (co najmniej raz) czy nie pobrał pliku. Oczywiście, jeśli chcesz, to możesz utworzyć też taki cel. Pamiętaj jednak, że za realizacją celu może stać jedno pobranie pliku lub kilka pobrań.

Cele i zdarzenia – raporty

Cele i zdarzenia będą analizowane w inny sposób i w innych raportach. Cele w zasadzie można analizować w każdym raporcie Google Analytics.

Dla zdarzeń mamy specjalną sekcję – Zachowanie -> Zdarzenia.

Dobrym przykładem zdarzeń, które nie są celami, jest mierzenie Scrollowania lub kopiowania treści. Użytkownik scrolluje dużo, co każde 25% można wysyłać event. To, że użytkownik scrolluje wiemy, dlatego takie zdarzenie niekoniecznie powinno być zamieniane na cel.

Więcej przykładów zdarzeń do mierzenia znajdziesz we wpisie Co powinno znaleźć się w Twoim GTM.

Dokładny poradnik na temat ustawiania celów, w tym celów na podstawie zdarzeń, znajduje się się we wpisie Cele w Google Analytics – poradnik od A do Z.