Jednymi z najbardziej istotnych wartości w przypadku analityki w sklepie internetowym są zamówienia – ich wartość i ich id. Te wartości bardzo często są wykorzystywane w kilku tagach GTM. A przynajmniej powinny. Poprawne wdrożenie Google Tag Manager, musi to uwzględniać.
Wartość i identyfikator transakcji powinny być przekazywana to tagu z konwersją Google Ads oraz Facebook Ads. Jest to niezbędne minimum, jesli prowadzisz działania reklamowe w tych dwóch mediach.
Samo wdrożenie konwersji Google Ads przekłada się na dodanie wbudowanego w GTM tagu o typie Google Ads – śledzenie konwersji oraz wklejenie w niego identyfikatora i etykiety konwersji. W przypadku konwersji FB jest jeszcze prościej, ponieważ tag składa się z kilku linijek kodu, wklejanego jako niestandardowy kod HTML, którego w najprostszej wersji nie trzeba zmieniać.
Jeśli jednak chcemy aby nasza późniejsza analityka była wdrożona porządnie, oraz mamy w planach korzystanie ze sztucznej inteligencji zarówno Google Ads jaki Facebook Ads, warto dodać do wspomnianych tagów również wartość transakcji i jej identyfikator.
Dzięki dodaniu tych wartości automatyczne strategie optymalizujące kampanie będą wiedziały ile dla Ciebie zarobiły i dzięki temu będą mogły optymalizować jeszcze lepiej.
Jest to podstawa działania automatów i machine learning. Bez przekazania do systemów reklamowych wartości transakcji i ich id, działają one… ułomnie.
Skąd wziąć wartość i identyfikator transakcji?
Obie te dane, na stronie podziękowania za zamówienie lub po dokonaniu płatności powinny znaleźć się w DataLayer, czyli w warstwie danych, którą „zobaczyć” może GTM. W ten sposób bardzo prosto można je pobrać.
Jak wygląda zawartość datalayer?
W przypadku zwykłego Ecommerce właściwy „wygląd” datalayer to:
W przypadku rozszerzonego Ecommerce struktura jest trochę bardziej rozbudowana:
Interesować nas będą zaznaczone na czerwono fragmenty. To z nich za pomocą zmiennej warstwy danych utworzymy zmienne, które przechwytywać będą odpowiednie wartości. Potem te wartości wykorzystamy do wstawienia ich w tagi konwersji Google Ads, Facebook Ads lub innych, które ich potrzebują.
Aby pobrać te dane z warstwy danych wykorzystamy wcześniej wspomnianą zmienną warstwy danych:
Wartość transakcji
Dla zwykłego ecommerce w nazwę zmiennej warstwy danych należy wpisać
transactionTotal
Dla Enhanced Ecommerce należy wpisać
ecommerce.purchase.actionField.revenue
Identyfikator transakcji
Dla zwykłego ecommerce w nazwę zmiennej warstwy danych należy wpisać
transactionId
Dla Enhanced Ecommerce należy wpisać
ecommerce.purchase.actionField.id
Jak wykorzystać potem te wartości w tagach? Przy użyciu {{nazwa_zmiennej}}. Nasze utworzone „ręcznie” zmienne wklejamy do tagów przy użyciu nawiasów klamrowych. Przykładowo:
lub
Co jeśli na stronie nie ma DataLayer?
Jeśli na Twojej stronie nie ma warstwy danych wówczas sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ale nie niemożliwa do rozwiązania. Niestety w wielu przypadkach będzie to „obchodzenie problemu”. Dlatego zalecam jednak wdrożyć rozwiązanie oparte o DataLayer.
Dane o identyfikatorze i wartości transakcji można pobrać przy pomocy JavaScript prosto z kodu strony internetowej. To rozwiązanie działa jeśli na stronie podziękowania za zamówienie takie dane się znajdują. Tutaj przydaje się znajomość programowania lub znajomość z programistą ;). Z pomocą przychodzą też wtyczki. Jedną z nich jest GTM Variable Builder, który odpowiedni kod JavaScript przygotuje za nas.
Aby pobrać odpowiednią treść (wartość lub id) ze strony, tworzymy zmienną Niestandardowy kod JavaScript, w której umieścimy funkcję pobierającą dane ze strony. Uwaga – dla każdej strony taka funkcja będzie wyglądać inaczej.
Przykład stworzony przy użyciu wtyczki GTM Variable Builder:
Cała zmienna:
Co zobaczy GTM gdy użytkownik dokona transakcji i trafi na stronę podziękowania?
Taką zmienną – {{wartosc transakcji – js}} można wykorzystać w tagach konwersji FB lub Google Ads. Nie jest to jednak metoda idealna. I nie zawsze jest możliwa do wdrożenia.
Co jeśli wartości i ID transakcji nie da się pobrać JavaScriptem?
W taki przypadku pozostaje Ci nawiązać współpracę z programistą, który przygotuje DataLayer zgodnie ze specyfikacją. Dzięki temu będziesz mógł w swoich tagach korzystać nie tylko z identyfikatora i wartości transakcji.