Gotowa strategia reklamowa dla ecommerce

Streszczając zawartość poniższego posta, odpowiadającego na tak przewrotny tytuł: nie ma gotowej strategii. No tak, czyli nie musisz czytać dalej. Jeśli jednak tu trafiłeś, masz sklep internetowy (lub planujesz mieć) i zastanawiasz się jak go zareklamować w Internecie, mam dla Ciebie jedną radę i kilka punktów do przeanalizowania.

Złota rada:

Reklamuj się na kilka sposobów. Nie przeznaczaj 100% budżetu tylko na jedną formę reklamy.

Punkty do przeanalizowania:

  • czy możesz określić grupę docelową? Tak? To super, ale nie zawsze to się do czegoś przyda. Przykład – jeśli ktoś szuka Twojego produktu, to nie ważne ile ma lat, czym się interesuje i jakiej jest płci. Szuka, to znaczy, że jest potencjalnie zainteresowany zakupem. Ale jeśli chcesz trafić do takiej osoby od drugiej strony, czyli w momencie gdy nie szuka aktywnie, to tak, określenie grupy docelowej ma już znaczenie.
  • czy twoje produkty są konkurencyjne? Nie, bo chcesz zarobić? No to kiepsko. Użytkownicy internetu porównują ceny. Jeśli cena u Ciebie jest droższa, to musisz dać coś dodatkowo, chociażby darmową przesyłkę. Jeśli jednak ceny u Ciebie chociaż części produktów są konkurencyjne, to szansa na sukces sprzedażowy rośnie.
  • czy budżet reklamowy wystarczy na kilka form reklamy? Powinien. Błędem byłoby pozostawiać „być albo nie być” Twojego sklepu internetowego „w rękach” jednej formy reklamy.
  • czy chcesz reklamować wszystko? Jeśli tak, to niekoniecznie jest dobra droga. Dlaczego? Ponieważ Twój budżet prawie na pewno będzie za mały, aby promować wszystkie produkty. Wybierz te najlepsze, te które z największym prawdopodobieństwem będą się dobrze sprzedawać, albo już się dobrze sprzedają. Gdy kampanie reklamowe (SEM, FB Ads lub inne) zaczną na siebie zarabiać, dodaj do reklamy kolejne kategorie produktów.

Jakie metody reklamy powinieneś rozważyć? Kilka na start, bo nie są to na pewno wszystkie:

  • kampania Google Ads
  • pozycjonowanie
  • kampania Facebook Ads
  • sprzedaż na Allegro
  • prowadzenie Fanpage na Facebooku i sprzedaż poprzez content
  • content na stronie, w tym prowadzeni bloga
  • porównywarki cen typu Ceneo czy Skąpiec
  • własna lista mailingowa

Jak podzielić budżet pomiędzy wszystkie te media? Nie jest to zadanie łatwe i każdy marketer powie Ci co innego. Wybierz dwa lub trzy sposoby, daj im trochę czasu a potem sprawdź, który rodzaj działać „się spina”. Gdzie to sprawdzić? W Google Analytics. To podstawowe narzędzie do badania skuteczności swoich działań reklamowych. Jeśli potrzebujesz wdrożenia Google Analytics (najlepiej przez GTM) to zapraszam do kontaktu. Jeśli już masz wdrożone, to możesz przejść dalej 😉

Scharakteryzuję kilka z wyżej wspomnianych form reklamy.

  • Prowadzenie fanpage, pozyskiwanie fanów naturalnymi metodami i sprzedaż poprzez stronę na Facebooku możesz robić sam. Są od tego agencje, które potrafią robić to dobrze i co najważniejsze systematycznie. Jeśli jednak czujesz się na siłach i masz pomysły na dużo postów, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby robić takie rzeczy samodzielnie. Co ważne – sprawdzaj co jakiś czas, czy z twojego Fanpage są przekliki na stronę i czy posty przez Ciebie wrzucane sprzedają.
  • Kampanie Google Ads, jak wszystkie powyższe, można robić samemu, ale doświadczony Specjalista SEM w zdecydowanej większości przypadków zrobi to lepiej. System Google Ads ciągle się rozwija, zmieniają się metody i wewnętrzne narzędzia. Pojawiają się nowe typy kampanii. A Specjalista takich kampanii przeprowadzał wiele, więc podpowie Ci, z czym warto wystartować, a jakie typy kampanii pominąć. O strategii SEM można napisać wiele i na tym blogu będzie o tym więcej. Bo są kampanie, które są bardziej skuteczne niż inne (chociażby PLA i Smart PLA), dlatego da się wyciągnąć namiastkę gotowej strategii SEM. Nie ma jednak metod które działają zawsze i u każdego, więc decydując się na kampanię Google Ads będziesz musiał zgodzić się na kilka (lub więcej) testów.
  • Content marketing, czyli treści na stronie, odpowiednie opisy produktów i kategorii oraz prowadzenie bloga – zazwyczaj właściciele sklepów zaczynają sami, korzystają z opisów producentów (to błąd, ponieważ Twoja treść nie jest wtedy unikalna) lub zlecają pisanie treści podwykonawcom. Jaki jest argument za tym, aby zlecić to wyspecjalizowanej agencji? Doświadczenie, plan działań, analiza rynku i najczęściej wyszukiwanych treści i co ważne, systematyczność.
  • Gromadzenie listy mailingowej, zadanie czasochłonne i wymagające pomysłowości. Często niedoceniane i zaniedbywane. To też rzecz którą możesz robić sam. To też rzecz ważna, ponieważ taką listę możesz wykorzystać na kilka sposobów. Od cyklicznej wysyłki newslettera, po użycie w Gogole Ads do kierowania na listę klientów.
  • Pozycjonowanie i SEO – można robić to samodzielnie, ale szybko przekonasz się, że to zajęcie na cały etat. Lepiej od razu zwróć się do agencji i zapytaj o oferty. Istotna rzecz – jeśli pominiesz pozycjonowanie w swojej strategii marketingowej, nie istniejesz w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. A organic to z reguły pokaźne źródło transakcji.
  • Sprzedaż na Allegro i Allegro Ads – kto powiedział, że sprzedawać masz tylko w swoim sklepie internetowym? Wyjdź poza to. Sprawdź Allegro. A może okaże się, że tam łatwiej pozyskać klienta. Nie zapominaj też o takiej możliwości jak płatna promocja aukcji na Allegro.
  • Kampanie Facebook Ads – tak, też można samemu. Ale nie trzeba, bo są od tego agencje i ludzie, którzy takich kampanii zrobili wiele. Facebook to nie tylko kierowanie po zainteresowaniach (tutaj przyda się grupa docelowa, o której mowa była na początku). To też kierowanie na osoby podobne do tych, które już u Ciebie kupiły. Dlatego też przyda się lista adresów email Twoich klientów. Kierowanie na znajomych Twoich fanów, lub osoby podobne do tych, które lubią fanpage. Facebook pozwala też na remarketing i kierowanie na lookalike, czyli znów osoby podobne do. Oprócz metod kierowania jest tu też szereg typów kampanii do wyboru. Dlatego warto chociaż skonsultować się z osobą, która tego typu kampanie przeprowadzała już wcześniej, abyś nie musiał przepalać swojego budżetu na testy i naukę ;).

Wiosek na koniec? Nie ma złotej metody na skuteczną promocję sklepu internetowego w internecie. Metod reklamy jest bardzo dużo. Każda z tych metod wymaga osobnej strategii. Zapytaj kilka agencji reklamowych, co mogą Ci zaproponować i rozpocznij działania, a potem oceń je w swoim dobrze wdrożonym Google Analytics.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *